Vegansk Chokladglass

Häromdagen gjorde jag vegansk nyttig chokladglass som jag tänkte dela med mig till er. 
För att göra den nyttigare(åtmisntonde mindre kolhydrater) så använde jag sötströ istället för socker.
 
 
Här har vi de två ingredienserna som gjorde glassen vegansk. Soyagrädde och vegansk choklad. 
För att piffa till glassen lite extra hade jag i vita chokladbitar i därav den vita vegan chokladen. 
Man kan göra receptet ickevegansk men jag tänkte prova och se hur det smakade. 
 
Receptet: (taget från http://www.recepten.se/recept/chokladglass.html men omgjord) 
  • 4 dl soyagrädde
  • 3 st ägg
  • 2.5  msk sötströ
  • 3 msk kakao
  • Lite hackad choklad(antingen vit, mörk eller choklad) men om glassen ska vara vegansk så självfallet veganchoklad
Eller nu inser jag att vi hackade och la i vanlig mörk choklad i vår glass så helt vegansk blev den icke men...
 
Först börjar du med att vispa upp grädden, blanda ihop kakao, sötröet och äggen tillsamman och sedan blandar ihop alla. Sen när det är klart lägger du i allt i glassmaskinen. När glassen nästan är klar häller du i chokladen du har hackat så är det klart! Eftersom man vispade grädden smakar glassen lite som chokladmousse, som om man gillar det så passar den här glassen. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn :D
Kom ihåg mig?

Din mejl:(Behövs bara ifall du vill ha privat svar)

Din blogg:

Din fina kommentar:

Trackback