SKAM

Tror inte någon har missat hysterin om SKAM. Om det är någon så kan jag säga dig att den är faktiskt riktigt bra. 
 
Handlingen i korta drag är att vi får följa ett par ungdomar född 1999 som börjar på gymnasiet och all drama som hör till. Första säsongen för i följa Eva och se händelserna utifrån hennes perspektiv, i andra säsongen Nora och i tredje Isak. Eva och Nora är i samma tjejgäng medan Isak är i samma killgäng som Evas kæreste Jonas. Även killgänget "Penetrators" förekommer i serien då de är populärast i hela skolan.  
Tjejgänget
 
Ett extra bonus är att man lär sig massor med norska!! Kan göra ett inlägg med lite mer fakta om norska och norsk studentkultur. Har tidigare lyssnat på NRK(Norges SVT) radioprogram så jag hade redan hört lite norska. Såg alla säsonger på NRK med norsk text till en början för att jag förstod det mesta. Tyckte det är störande att man inte kan ta bort text och att de översätter sms:en på SVT? Så det är lite jobbigt nu när NRK gjort geoblockering.. 
Två från The Penetrators(senare kallad The Riot Club)
 
Den är som en mer verklighetstrogen Gossip Girl skulle jag säga. Är mer geografiskt och kulturellt närmare oss än Gossip Girl för då är de i New York och betydligt rikare. De är dock ganska privilegerade då skolan ligger på den västra delen av Oslo som är den rikare delen. 
Jonas och Isak
 
För mig som också är född 99 blir det ännu närmare. Det speciella är just att de är så verklighetstroget; när de skriver meddelanden på facebook, spanar vad personer gör via instagram och snapchat osv känns det som något som jag och mina vänner har gjort.
 
De har verkligen lagt fokus på att det ska vara verklighetstroget. Varje karaktär har en facebook och en instagram. Sen har de en hemsida där de publicerade ett kort klipp varje dag(som sedan klipptes ihop till ett avsnitt) samt olika sms konversationer mellan karaktärerna. Så man verkligen skulle känna att det var på riktigt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn :D
Kom ihåg mig?

Din mejl:(Behövs bara ifall du vill ha privat svar)

Din blogg:

Din fina kommentar:

Trackback