Podcasts(sleep edition)

Ganska många lyssnar på poddar, särskilt på sommaren. Just den här sommaren har jag betat av så många sommarprat, både gamla och nya. Mina bästa sommarpratare hade jag tänkt skriva om i ett enskilt inlägg senare. 
 
Men idag hade jag tänkt rekommendera andra poddar. Jag lyssnar på podcasts dagligen för att jag somnar alltid till poddar. En ganska dålig ovana som jag skapade för något år sen och nu tar det mycket längre tid för mig att somna utan någon podd. Jag är ganska petig när det kommer till val av poddar, när jag ska somna till den är jag extra petig.Personers dialekter är viktigt för mig, t.ex. så kan jag inte lyssna på Ångestpodden som jag hört ska vara bra för de pratar jobbig skånska. Nu har jag hittat speciella "sovpoddar". Låt mig presentera de, i inbördes ordning. 
 
1. GENIFÖRKLARAT(EJ AKTIV)
 En podd driven av komikern Messiah Hallberg, hans fru Christina Nordhager, kompisen John Willander Lambrell och Maja Härngren. Sändes under åren 2012-2015 och det blev totalt sjuttiofem stycken avsnitt. Ett ämne diskuteras i varje avsnitt men det håller sig inte strikt till ämnet utan de flyter gärna ut till olika vardagliga händelser eller minnen.Messiah agerar "programledare" men det är som att lyssna på fyra vänners konversation.
 
Min allra favorit att lyssna på när jag ska sova. När jag upptäckte podden lyssnade jag ikapp alla avsnitt och nu lyssnar jag om några, fördelen är att man inte minns så mycket så det känns som ett nytt avsnitt. Lugna, behagliga röster och ingen har allt för jobbig dialekt. Eftersom det är mycket prat så gör det inte om man råkar somna mitt i, det är därför jag inte somnar till dokumentärer. 
 
2. STILJOURNALEN
Drivs av Fredrick af Klercker och Filip Strömbäck. Som det går att höra på namnet handlar det om stil, allt från vad man ska ha på sig på sommaren, vilka semesterorter man ska besöka på sommaren till vilka prylar som är statusprylar. Båda är väldigt engagerade och insatta i ämnet de pratar om vilket känns mer intressant att lyssna på. 
 
Den här podden upptäckte jag för bara någon månad sen men den har lyckats klättra upp på plats två i min lista. De pratar också på om lite allt möjligt som rör avsnittets ämne med lugna röster så det gör att jag somnar som ett litet barn. :-) 
 
3. NRK- VERDIBORSEN
 
Poddradio av Norsk rikskringkastning(NRK), som j motsvarar Sveriges radio gissar jag på. Nu undrar ni säkert hur jag hittade en norsk poddradio så då får jag berätta lite kort. Efter att ha sett Alexander Rybak på Så ska det låta blev jag sugen på att lyssna mer på norska och då hittade jag NRK som hade dialekter jag kunde förstå mig på. I Norge kan det skilja sig ganska mycket på dialekterna, men Oslo dialekten är lättast att förstå. 
 
Verdiborsen pratar om aktuella händelser som sker i samhället och det är ofta inslag av intervjuer med berörda eller kunniga personer. Som de flesta radioprogram är de inte så hetsiga och pratar ganska lugnt med inte alltför höga röster så därför blir det mysigt att sova till. Man lär sig även lite norska på köpet. ;)
 
4. P1 STIL
Poddradio från P1 om stil. Likt Stiljournalen tar de upp ett ämne varje avsnitt och de är fyllda med massor med lärorik information. Finns otroligt mycket avsnitt men jag har b.la. lyssnat på den om Preppy och Michael Kors. Då får man reda på bakgrunden till stilen/märket som är intressant att veta då man inte vet så mycket om designerna bakom de olika märkena. Berättarrösten är lugn men har bra inlevelse så det blir inte allt för monotont, även här vävs olika intervjuer in. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn :D
Kom ihåg mig?

Din mejl:(Behövs bara ifall du vill ha privat svar)

Din blogg:

Din fina kommentar:

Trackback